Romantikken
Romantikken er en litterær periode,
der indledes af Henrich Steffens’ forelæsninger på Københavns universitet fra d.
11.11.1802 og afsluttes med Georg Brandes forelæsninger fra d. 03.11.1871.
Steffens markerer med sine forelæsninger en radikal ændring i litteraturen fra
den rationelle og udadvendte oplysningstid til romantikken, hvor blikket vendes
indad i forsøget på at finde dybde i tilværelsen. Romantikkens filosofi er
poetisk, harmonisk og romantisk. Romantikeren er en drømmende og fantasifuld
person, der ikke ser virkeligheden i øjnene men derimod lever i sin egen
verden. Romantikkens litteratur skildrer ikke et rationelt syn på verden, men lever
derimod et indadvendt, drømmende og forskønnet univers.
Romantikken inddeles i 6 hoveddele:
Universalromantik, nationalromantik, nyplatonisme, poetisk realisme,
biedermeier og romantisme.
Universalromantik
Ifølge den universalromantiske
tankegang gemmer dig sig bag den kaotiske verden et dybere univers, men disse
to forskellige verdener hænger sammen, da universalromantikkens grundtanke er,
at alt dybest set er ét. Man kan med intuition, drøm og anelse få indblik i
naturens helhed – det kosmos – som vi alle er en del af. På denne litterære
scene præsenteres organismetanken, som er et billede af, at alle mennesker er
enkeltstående individer, der sammen danner en fælles organisme.
Guldalderen, der er navnet på den
storslåede tid, hvor de nordiske guder var på jorden, står desuden centralt i
universalromantikken. Tiden efter guldalderen betragtes som et fald, hvor
guderne ikke længere er på jorden. Ifølge romantikeren, har verden gennem
historien bevæget sig mellem storhedstid og forfald, og således betragtes
romantikken som en fase, der skal skabe grundlaget for en ny guldalder. Et
eksempel på et dansk litterært værk fra universalromantikken er Oehlenschlägers
digt Guldhornene fra 1803.
Heinrich Von Ofterdingen
Før den romantiske strømning nåede
til Danmark, eksisterede den bl.a. i Tyskland, hvor den tyske forfatter Novalis
udgav romanen Heinrich Von Ofterdingen.
Romanen gik forud for den danske romantik og blev retningsgivende for, hvad
dansk romantik blev. Romanen er monistisk, dvs. den bygger på den
universalromantiske helhedstanke om, at alt et forenet. Den handler om en ung
mand, Heinrich, der rejser hjemmefra med sin mor for at besøge nogle slægtninge
sydpå. Inden rejsen havde Heinrich en drøm om poesiens ’blå blomst’, og denne
søger han på sin rejse. Romanen kendetegnes ved brugen af farvesymbolik, hvor
naturen og farverne spiller en stor rolle. Farven blå, der er en gennemgående
farve i romanen, symboliserer sandhed, indsigt, visdom og kærlighed, hvilket
netop er romantikkens varemærker. Der gøres desuden i vidt omfang brug af
metaforer og sammenligninger. Naturen beskriver of realplanet gennem et
billedplan. I romanen tillægges digteren en særlig status, som det geni, der
kan blive ét med sjælen og naturen. Romanens grundlæggende filosofi er således,
at digteren lever i ét med naturen og sjælen. Gennem denne helhed opnår
digteren indsigt og visdom, og finder således gennem poesien.
I Heinrich Von Ofterdingen findes desuden mange digte. Her behandler
vi et digt af karakteren ’Schwaning’. Digtet er et kærlighedsdigt om pigens længsel
efter kærligheden. Trykke drenge til vort
hjerte, det vil lindre al vor smerte. Forældrene symboliserer ’de gamle
tider’ (før romantikkens indtog), hvor det ikke var tilladt at længes efter
kærligeden. Vi skal skjule vore ynder, siger
vores strenge mor. Digtet har her en ironisk klang, der kritiserer ’de
gamle tider’. At fornægte hver en
længsel, handle som man var af sten, lade hver en bejler være. Her
præsenteres ’de nye tider’, dvs. romantikkens indtog, hvor det nu er tilladt at
hengive sig til sine længsler og kærligheden.
Digtet skildrer, hvordan de gamle tider rinder
bort (forældrene = de gamle tider), mens de nye tider gør deres intræd (de nye
tider = romantikken, kærligheden, poesien).
Der gøres bl.a. brug af følgende typiske romantiske
ord i digtet: Hjerte, smerte, længsel, ånd, drøm.
Nationalromantik
Nationalromantikken har rødder i
den tyske by Heidelberg, og marcherede frem i Danmark i starten af 1800-tallet
under kampråbet ”Hvad udad tabes, skal indad vindes”. Digtere og forfattere som
N. F. S. Grundtvig og B. S. Ingemann er store navne i den nationalromantiske
tidsalder, og disse fordybede sig i denne periode i dansk historie, nordisk
mytologi, heltesagn, sagaer, sagn fra vikingetiden - alle beretninger og
Danmarks storhedstid. Det danske landskab og sprog hyldes ligeledes i Adam
Oehlenschlägers, ’Danmark er et yndigt land’, 1819 og sagnhelte som Thyra
Danebod, grundlæggeren af Danevirke, (troede man i daværende periode) kommer
til udtryk i ”Visen om Thyra Danebod” fra 1690’erne, som blev populær i
1840’erne.
Litteraturen er i midten af
1800-tallet blevet et alment fænomen grundet almueskoles indførelse, hvilket
betyder, at litteraturen breder sig frit til størstedelen af befolkningen. Nationalromantikkens
vigtigste rolle er at beskrive det smukke i en nation, og på den måde samle
nationen om dens værdier. Derfor er det ikke en overraskelse, at danskerne i
den danske nationalromantiske litteratur bliver betragtet som ’overmennesker’
og som dem med det allersmukkeste land i verden. Undersøger man på
nationalromantikkens litteratur, er der ikke nogle spor af f.eks. den
økonomiske krise. Nationalromantikken nedfælder en nations værdier. Ikke en
nations tab og bagsider.
Nyplatonisme
Nyplantonismen bygger på den græske
filosof Platon, der bl.a. er kendt for sin Hulelignelse,
i hvilken dualismetanken optræder. Dualisten opererer med to forskellige
universer: Et jordisk og et åndeligt, nemlig ideernes og fænomenernes
verden. I ideernes verden hersker en orden, mens der i fænomenernes verden
er evigt kaos. Dualismetanken bunder i, at de to verdener ikke kan forenes. Kun
i korte øjeblikke, kan mennesket få et indblik i foreningen, som denne tilstand
er kun midlertidig. Nedenfor følger en litterær artikel om digtet Platonisme af Schack Staffeldt.
Litterær
artikel om ’Platonisme’
Digtet ’Platonisme’ af
Schack Staffeldt er et billede af den fortabte sjæls håbløse søgen efter
harmonien, der umuligt kan opnås på jorden. Det er et melankolsk billede af
sjælen, som fanget i kroppens jordiske fængsel må tage til takke med
midlertidige falske syner af den harmoni, som kun eksisterer i sjælens
fødeland, den himmelske verden.
I digtets 1. strofe
skildres fødslen af mennesket, hvor sjælen indespærres i kroppens fængsel Stødtes
ned i Sandsers Fængsel (s.1 l.2). Sjælens tilværelse i kroppen sammenlignes med slavens
vilkår Fulgte med til Trællens Stand (s.1
l.4). Vi ser her, at sjælen føler sig fanget i en uønsket tilværelse i
kroppen, der i digtet fremstilles som et resultat af sjælens kendskab til den
harmoni, der hersker i sjælens fødeland. Med sig til jorden har sjælen nemlig
mindet om denne verdens harmoni Mindet om
hvor Fødeland, hvortil sjælens evige søgen efter harmonien må have sit ophav.
Vi
ser altså, at digtet opererer med to verdener: Sjælens fødeland og jorden. Ved
en afsøgning af semantiske felter ser vi, at jorden yderligere kan inddeles i to forskellige universer. Når mennesket befinder sig i
det virkelige jordiske univers, er stemningen trist og melankolsk, hvilket ses
gennem denne afsøgning af semantiske felter, hvor der her er en solid forekomst
af dystre ord som ’Trængsel, Længsel, grumt, svige og Længsel’. Det andet
jordiske univers er fantasiens univers, som indtræder i nogle bestemte
situationer. Vi ser gennem en afsøgning af semantiske felter, at stemningen her
er munter, da der optræder mange positive ord som ’Ynde, Elskovsbrynde, Himmelske,
Skjønhed og Drøm’. Når
sjælen er fanget i kroppens jordiske fængsel, kan den derfor opnå midlertidige
tilstande, der minder om harmonien fra fødelandet. Denne midlertidige harmoni
opnås, når mennesket befinder sig i fantasiens drømmende univers, som i digtet
tager form som drømme, elskov, skønhed og kærlighed Derfor snoer med Elskovsbrynde/Tanken sig
om hver en Ynde(s.2 l. 1 og 2). og I Drøm paa
ny vi vare (s.4 l.6). Disse jordiske fænomener er i stand til at forkynde
den himmelske verdens, harmoni til sjælen Som
det himmelske forkynde (s.2 l.6), selvom den befinder sig i det jordiske
fængsel. Fantasiens midlertidige ophævelse af
sjælens lidende higen og længsel efter harmonien skildres også i digtets 3. strofe Ved
en jordisk Skjønheds Bryst (s.3 l.3), som et billede på elskoven, hvori sjælen søger trøst
- Daane vi saa sødt til Trøst (s.3 l.4)
- af dens håbløse lidelser og længsel efter harmonien. Sjælens lidelser ophæves
altså I den tabte Himmels Lige (s.3 l.6),
men denne jordiske harmoni viser sig i den efterfølgende strofe blot at
være falske syner Dog de falske Syners Skare/Hilder os i grusom Snare
(s.4 l.1 og 2), som den evigt søgende og lidende sjæl må tage
til takke med som en midlertidig trøst for den manglende harmoni. Digtet skildrer fantasiens midlertidige
harmoniske tilstande som jordiske fænomener, der på et tidspunkt vil forgå Trylleriet svinder hen (s.4 l.3). Fantasien betragtes altså i digtet
som et forgængeligt fænomen. Når fantasien forgår, vil sjælen atter falde tilbage til den virkelige verdens
jordiske kaos. Sjælen må
derfor indse, at harmonien og foreningen mellem krop og sjæl ikke lader sig
gøre i det jordiske liv, hvorefter den fortsætter sin håbløse søgen efter
harmoni gennem nye fantasier Hvor i Drøm
paa ny vi vare (s.4 l.6).
Digtet
er inddelt i 5 strofer af hver 6 verselinjer. Alle stroferne er opbygget over
rimene: aaBBBa. Stroferne er således bygget op over to kvindelige rim, tre
mandlige rim og et kvinderim. Denne fordeling synes at have en særlig betydning
navnlig i tredje strofe, hvor verselinjerne med kvinderim omhandler den
virkelige jordiske verdens melankoli fx Synderne
saa grumt os svige (s.3 l.2), mens verselinjerne med manderim omhandler de
midlertidige drømmende tilstande, der opnås i fantasiens verden På en jordisk Skjønheds Bryst/Daane
vi saa sødt til Trøst/Trylles til Daimonens Lyst (s.3 l.3,4 og 5). I disse verselinjer skildres
elskoven som en drømmende tilstand i sjælens tilværelse på jorden, hvor den
opnår en midlertidig ophævelse af sine lidelser og længsler efter sit fødelands
harmoni. Det er her væsentligt, at digteren gør brug af manderim netop i disse verselinjer,
hvormed verselinjen får karakter som sluttende meget brat på samme måde som
tilværelsen i fantasiens univers.
I digtet hersker to forskellige verdener:
Himlen og jorden. Himlen besidder en harmoni, mens der på jorden hersker evige,
melankolske kaostilstande. Sjælens fødeland er himmelen, men ved fødslen af
mennesket tages sjælen til fange i menneskekroppen. Med sig fra sit fødeland
har sjælen mindet om den himmelske harmoni, som den for evigt længes efter.
Hertil findes forklaringen på, at sjælen føler sig indespærret i den jordiske
krop, da harmonien på jorden umuligt kan opnås. Sjælen tvinges således til en
trist og melankolsk tilværelse med evig søgen efter den himmelske harmoni, som
aldrig kan opnås på jorden. Den må blot tage til takke med midlertidige falske
harmoniske tilstande, der indtræffer, når mennesket befinder sig i fantasiens
univers fx i en drøm eller i elskov. Det jordiske liv kan altså inddeles i to
forskellige universer: Det virkelige, jordiske melankolske liv og det fantasifulde
liv, der indtræffer, når mennesket befinder sig i fantasien univers på jorden. Sjælen
vil aldrig kunne opnå en harmonisk tilstand på jorden, da de midlertidige
harmoniske tilstande i fantasiens univers, blot er forgængelige jordiske
fænomener. Digtet kortlægger altså, at den himmelske harmoni umuligt kan opnås
på jorden, og at krop og sjæl aldrig kan forenes. Når fantasien forgår, ledes
sjælen tilbage til det virkelige, jordiske kaos. Selvom sjælen gang på gang
indser det faktum, at krop og sjæl ikke kan forenes, fortsætter den alligevel
sin endeløse søgen og higen efter harmonien. Digtet skildrer således menneskets
jordiske liv som en endeløs søgen efter harmoni, der konstant veksler mellem
midlertidige ophævelser af lidelserne i fantasiens univers og den triste
melankoli, der atter indtræder, når fantasien forgår, og sjælen atter stilles
ansigt til ansigt med virkelighedens jordiske kaos.
Vi ser, at
der optræder en tydeligt dualismetankegang i digtet, der er inspireret af
Platons filosofi om kroppen og sjælen som to adskilte fænomener og om
verdensbilledet, der inddeles i to verdener. Denne inddeling optræder tydeligt
i digtet, hvis univers er inddelt i hhv. jorden, som i Platons dualismetanke
kaldes ’fænomenernes verden’ og himmelen, der af Platon betegnes som ’idéernes
verden’. I digtet såvel som i Plantons dualismefilosofi hersker harmonien i
idéernes verden, himmelen, mens tilværelsen i fænomenernes verden, på jorden,
lider under evig melankoli og kaostilstand. Sjælen er i digtet repræsentant for
idéverdenens harmoni, mens menneskekroppen udgør et fængsel for sjælen, der
tvinges til en trist tilværelse i jordens kaos. Vi ser desuden i digtet, at
menneskets tilværelse på jorden er en evig, håbløs stræben efter den harmoni og
forening, som ikke kan opnås på jorden, hvilket kendetegner Platons
dualismetanker. Godt nok er det muligt for mennesket at opnå midlertidige
tilstande af harmoni i fantasiens univers, men fantasiens forgængelighed viser,
at foreningen mellem krop og sjæl ikke lader sig gøre. Filosofien om at krop og
sjæl – fænomen og idé – umuligt kan forenes, er den grundlæggende tanke bag
Platons dualismefilosofi, der gav navnet til den litterære filosofi i
universalromantikken, Nyplatonismen, som Schack Staffeldt blev den eneste store
danske forfatter indenfor. Hans digt ’Platonisme’ kan litteraturhistorisk
placeres i Nyplatonismen.
Schack Staffeldt har bl.a. også
udgivet digtet Indvielsen i 1804, der
på samme måde som Platonisme
omhandler menneskets søgen og higen efter den forening mellem de to verdener,
der ikke lader sig gøre.
Poetisk realisme
Den poetiske realisme er en retning
under romantikken, hvor forfatteren ikke længere ønsker at udtrykke et
romantisk program, men derimod en psykologisk tilgang til personerne.
Forfatteren konstruerer et billede af verden, der skal forekomme
virkelighedstro, men han gør dette poetisk og fra et romantisk livssyn – heraf
det kontrastfyldte navn Poetisk Realisme.
Biedermeier
Biedermeierlitteraturen opstår i et
Danmark præget af krise og fallit, og i en politisk brydningstid, hvor
enevælden er under afvikling i Europa. Biedermeierstemningen er harmonisk og
idyllisk og dyrkes i det hjemlige og kendte, hvorfor familien og dennes trygge,
hyggelige og velkendte rammer er i fokus.
Et eksempel på en biedermeiertekst
er digtet I sne står urt og busk i skjul
fra 1831 af B.S. Ingemann, hvor vi befinder os inde i den varme og trygge stue,
mens vi kigger ud på det kolde vinterlandskab. H.C. Andersens digt Martsviolerne fra 1830 er endnu et
eksempel på Biedermeieridyllen. Digtet handler om en ung mand, der sidder inde
bag sin rude og ser ud på en smuk pige i det kolde vejr. Billedet er her det
samme som i Ingemanns I sne står urt og
busk i skjul, hvor vi oplever situationen indefra den varme stue. Det
beskrives, at varmen fra unge mands næse ’smelter’ rimen på ruden. Digtet
skildrer således hans længsel efter den forbudte kærlighed, der befinder sig
udenfor i det kolde og fremmede. Digtet har dog en ironisk klang, der leder os
i retning at, at synet på den ’forbudte’ kærlighed og seksuelle længsel bevæger
sig mod en radikalisering. I H.C. Andersens digt Bryllupssalmen står sætningen ’Det er så yndigt at følges ad’,
hvilket er et glanseksempel på biedermeierlitteraturen. Her beskrives den evige
og lykkelige kærlighed (som brylluppet i sig selv er et billede af) i idylliske
og sikre rammer.
Romantisme
Romantismen er en litterær
strømning, der står i kontrast til romantikkens idylliske verdensbillede. Romantismens
skrivestil er poetisk ligesom romantikken. Dog søger den ikke romantikkens
harmoni og sammenhæng, men skildrer et øjebliks lykke. Romantismen dyrker en
ekstrem individualisme, der søger til bunds i menneskets indre og forbudte
sider. Den er ofte dæmonisk, provokerende og psykologisk i sin behandling af
menneskets skyggesider. Det fundamentale i romantismen er erkendelsen af, at
verden er meningsløs. Denne erkendelse skildres i digtet Sig nærmer tiden fra 1838 af Steen Steensen Blicher i form af den
kendsgerning, at mennesket skal dø. Vi oplever situationen fra en fugls
synspunkt, men denne synes også at kunne tillægges en menneskelig karakter. Verselinjen og haver andensteds hjemme står centralt i
digtet, idet den skildrer den evige og håbløse søgen efter et ’hjem’. Desuden
kan inddrages verselinjerne men sidder
fast i mit snævre bur/med længsel gennem mit gitter, hvori livets meningsløshed
og længsel mod ’en anden verden’ skildres.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar